Тетяна Лисовець виступила модератором круглого столу, присвяченого польскому досвіду податкових спорів

Тетяна Лисовець виступила модератором круглого столу, присвяченого польскому досвіду податкових спорів

5 липня 2019 року Тетяна Лисовець, старший партнер адвокатської компанії «Соколовський і партнери», голова Комітету Асоціації правників України з податкового та митного права, виступила модератором круглого столу «Податкові спори - погляд з Польщі».

Захід зібрав міжнародних та вітчизняних юристів, адвокатів, суддів  задля обміну досвідом розгляду так званого «загального податкового провадження» та  спеціальних процедур. У ході обговорення були проаналізовані  загальні принципи податкового провадження у польській правовій системі, а також особливі та спеціальні податкові процедури.

Так, певні елементи матеріального податкового права виписані у Законі від 29 серпня 1997 року «Податковий кодекс» (найчастіше змінюваний податковий закон). Він визначає такі положення, як: базові визначення у сфері податкового законодавства (в тому числі: податку, податкового зобов'язання, закордонного підприємства, трансфертних цін та ін.); повноваження (компетенції) податкових органів; договори (угоди) щодо встановлення трансфертних цін; питання правонаступності та відповідальності третіх осіб за зобов'язання платника податків та ін. В окремих законах врегульовані питання, що стосуються окремих податків: податку на доходи фізичних та юридичних осіб, податку на товари і послуги, податку на місцеві податки і збори та ін).

Судді фінансової палати Вищого адміністративного суду у Варшаві розповіли про проблематика розгляду податкового провадження, яка є досить обширною та представили аудиторії лише певні загальні принципи податкового провадження.

Перш за все, польська судова адміністративна  юстиція поділена на дві інстанції. У Верховному адміністративному  суді функціонує три палати – комерційна, фінансова та загальна адміністративна. Фундаментальним принципом розгляду податкового провадження є принцип верховенства права. Органи державної та публічної влади діють на підставі та межах законодавства. Внаслідок чого на державні органи не поширюється принцип, який гласить: «Дозволено все, що не заборонено законом». Цікавим є те, що податкове провадження здійснюється в двох інстанціях.

Спеціальні процедури ефективно використовувалися в період економічної трансформації в Польщі та діють надалі. Наприклад, під час розгляду спеціального провадження доходів з незадекларованих джерел, державний орган мусить довести розміри видатків, здійснених впродовж податкового року – на підставі наявних або зібраних доказів, а платник податків –походження (джерела) доходів на покриття видатків: в даний податковий рік та з накопичених заощаджень.

Польські колеги також поділилися досвідом впровадження діджиталізації у судову систему. Так само як і в Україні, у Польщі цей процес все ще триває та складається із таких стадій: перша стадія – використання програм підтримки, але без їхнього впливу на процес; друга стадія стосується it-втручання в процес, проте вона повністю не замінює паперові файли на електронні; третя –заміна паперових файлів на електронні документи. 

 

Практики