Що треба врахувати підприємцю під час фактичної перевірки?

Що треба врахувати підприємцю під час фактичної перевірки?

Камеральні, документальні (планові/позапланові, виїзні/невиїзні) перевірки. Які з них найнепередбачуваніші для бізнесу? Напевно -- фактичні.

Так, фактична перевірка здійснюється щодо дотримання законодавства з питань:

  • регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій,

  • наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів,

  • дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Відносно другого та третього блоку повноважень, слід зазначити, що за логікою перевірятись має окремий “факт”: наявність/відсутність ліцензій чи свідоцтв; наявність/відсутність трудового договору, заяви та наказу на прийняття/звільнення з роботи, трудової книжки, посадової інструкції.

На практиці ж така перевірка може перетворитись на перевірку всіх документів за три роки. Адже з початком перевірки, платник податків зобов'язаний надати всі документи, що НАЛЕЖАТЬ або ПОВ'ЯЗАНІ із предметом перевірки.

А от межі належності та зв'язку із предметом перевірки можуть бути дуже розмитими виходячи із аналізу підстав, для проведення фактичної перевірки (ст.80 Податкового кодексу України), серед яких виявлення фактів чи отримання інформації про можливі порушення законодавства:

  • щодо виробництва та обігу підакцизних товарів;

  • щодо виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

  • щодо здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

І хоча перелічені питання не є предметом фактичної перевірки (визначеної ст.75 Податкового кодексу України), під час її здійснення, вони залюбки будуть перевірятись контролюючим органом.

Поради: перед допуском на таку фактичну перевірки або перед наданням всіх документів, необхідно оцінити всі ризики – краще за допомогою адвоката, тому що самостійно все проаналізувати об’єктивно складно. А тоді вирішувати – або не допускати до перевірки, або не надавати документи (що не належать або не пов'язані із предметом перевірки).

Автор
Наталья Куриленко
Аудитор. Старший радник. Керівник податкової практики