Нові зміни щодо пільг по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки: прийнято закон (ч.2)

Нові зміни щодо пільг по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки: прийнято закон (ч.2)

Консультує Петрик Марина, юрист, помічник адвоката адвокатської компанії  «Соколовський і партнери»

У продовження до першої частини публікації про нові зміни щодо пільг по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки Марина Петрик звертає увагу що 11 квітня 2023 року Верховна рада України прийняла Закон “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно”.

У попередній публікації, яка стосувалась змін, внесених цим Законом, розглядалось питання змін щодо адміністрування пільг з плати за землю.

Однак, ці зміни були не єдині. Окремої уваги також заслуговують питання, що стосується сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Зокрема, Законом внесені зміни, відповідно до яких згаданий податок не нараховується та не сплачується:

1) за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих;

Починаючи з 1 січня 2023 року за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.

2) за знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості:

  • за 2021 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна; 
  • за 2022 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності юридичних осіб, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна; 

3) за пошкоджені об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України:

  • за 2021 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, які були пошкоджені у 2022 році внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та дані про пошкодження яких внесені до Реєстру майна.

В свою чергу, cкладені, надіслані (вручені) у 2022 та 2023 роках податкові повідомлення-рішення про сплату сум податку по об’єктах нерухомого майна, по яких не нараховується та не сплачується податок підлягають скасуванню (відкликанню), а грошові зобов’язання та податковий борг, визначені контролюючим органом по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, – анулюванню.

Марина Петрик рекомендує всім особам, майно яких так чи інакше постраждало від війни на території України - скористатись усіма пільгами, які надані цим законом, а саме:

відкоригувати нараховані податкові зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за період 2022 та 2023 роки шляхом подання уточнюючих податкових декларацій за відповідний період.

проконтролювати, щоб контролюючий орган правильно обчислив податкове зобов’язання та надсилав (вручив) податкове повідомлення-рішення за податкові (звітні) періоди 2021 та 2022 роки у строк до 31 грудня 2023 року (рекомендація стосується для платників податку – фізичних осіб).