Митна вартість: від Одеси до Львова - ризики одні

Митна вартість: від Одеси до Львова - ризики одні

16 вересня 2015 року Кабінет Міністрів України видав Постанову "Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів" за № 724. Згідно цього акту, було постановлено запровадити використання органами доходів і зборів у системі управління ризиками єдиних орієнтовних показників митної вартості товарів під час митного оформлення товарів, які ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту (випуску для вільного обігу).

Відповідні показники митної вартості товарів будуть сформовані на підставі середньозваженої митної вартості, розрахованої за останні шість місяців  за переліком товарів у розрізі товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД і країн походження. При цьому, передбачається щомісячне здійснення перегляду та коригування орієнтовних показників митної вартості товарів.
Адвокат адвокатської компанії “Соколовський і Партнери” Кирило Номінас відзначає, що вказана постанова КМУ є, скоріше, запізнілим політичним рішенням (спровокованим заявами Саакашвілі), аніж професійно продуманим. Так, навіть незважаючи на компетенцію КМУ щодо організації та забезпечення здійснення митної справи, досить важко зрозуміти, яким чином такі повноваження можна поширювати на сферу регулювання порядку визначення митної вартості (хоч і не безпосередньо). Крім того, було застосовано можливість набрання чинності нормативним актом раніше, ніж по спливу 45 днів з дня опублікування, що наштовхує на висновок про заплановане “ефективне” його застосування. Як наслідок, імпортери зіткнулися з новими підходами контролюючого органу в питаннях контролю заявленої митної вартості.
При цьому, у вказаних кроків КМУ є і позитивні цілі (хоч би не благі наміри), і все буде залежати від реалій правозастосування, яке наразі межує з нехтуванням прав. Так, якщо орієнтовні показники митної вартості товарів не будуть застосовуватись жорстко, як обов’язкові індикативні ціни, а будуть просто означати єдині підходи до визначення ризиків по всій країні, це,  очевидно, допоможе уникнути дисбалансу між митницями та зменшити кількість спорів щодо оскарження рішень про коригування митної вартості.